Przykłady map witryn: różne typy map witryn

Mapy witryn są ważną częścią technicznej strategii SEO i przynoszą korzyści zarówno robotom indeksującym, jak i użytkownikom. W tym przewodniku omówimy różne typy map witryn, ich zalety oraz sposoby naprawiania błędów map witryn.

 

Co to jest mapa witryny?

Mapa witryny zawiera informacje o strukturze Twojej witryny. Będziesz ich używać głównie do ułatwienia robotom i użytkownikom poruszania się po Twojej witrynie.

 

Mapy witryn są dostępne w formacie XML (eXtensible Mark-up Language) lub HTML. Pliki XML udostępniają ważne informacje o Twojej witrynie — takie jak linki wewnętrzne, linki zwrotne i struktura strony — w języku zrozumiałym dla robotów wyszukiwarek.

 

Te roboty wyszukiwarek (takie jak boty Google) biorą pod uwagę te dane podczas decydowania o autorytecie strony i rankingu witryny w swoich SERPach.

Dlaczego mapy witryn są ważne?

Mapy witryn wskazują robotom wyszukującym, które elementy Twojej witryny są ważne. Boty mogą korzystać z mapy witryny XML, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób strony internetowe w Twojej witrynie są ze sobą powiązane i jak ogólna struktura witryny.

Wyszukiwarki używają również map witryn XML do indeksowania treści witryny i wszelkich hostowanych plików (takich jak obrazy lub filmy). Im więcej wyszukiwarek rozumie Twoją witrynę, tym większe masz szanse na znalezienie się w rankingu dla właściwych słów kluczowych.

Użytkownicy korzystają z map witryn HTML, aby dogłębnie poznać Twoją witrynę. Twoja mapa witryny HTML zazwyczaj zawiera najważniejsze strony w Twojej witrynie.

Różne rodzaje map witryn

Powszechnie używane są 2 rodzaje map witryn: XML i HTML.

Chociaż mają podobne funkcje, istnieje kilka ważnych różnic. Często zdarza się, że specjaliści SEO wykorzystują oba te elementy w swojej strategii, aby dotrzeć do robotów wyszukiwarek i użytkowników.

Mapy witryn XML

Mapy witryn XML są pisane dla robotów wyszukiwarek, a nie użytkowników. Użyj mapy witryny XML, aby udostępnić szczegóły techniczne swojej witryny, takie jak liczba stron i częstotliwość ich aktualizacji.

Będziesz chciał komunikować się z wyszukiwarkami, gdy coś się zmieni w Twojej witrynie. Nowe lub odświeżone treści sygnalizują botom wyszukiwarek, że Twoje treści są prawdopodobnie trafne lub przydatne i że prawdopodobnie jesteś autorytetem w swojej dziedzinie lub niszy.

Mapy witryn HTML

Mapy witryn HTML są podobne do plików XML pod tym względem, że wyszczególniają strony i linki dostępne w Twojej witrynie. Boty wyszukiwarek mogą indeksować mapy witryn HTML, a korzystanie z nich wysyła silne sygnały dotyczące wygody użytkownika do Google.

Jednak będąc plikiem HTML, użytkownik może otworzyć tego rodzaju mapę witryny w swojej przeglądarce. Twoja mapa witryny HTML powinna zawierać linki ułatwiające użytkownikowi poruszanie się po witrynie.

Jaka jest różnica między mapami witryn XML a mapami witryn HTML?

Mapy witryn XML są napisane pod kątem indeksowania robotów wyszukiwania.

Mapy witryn HTML są dostępne w Twojej witrynie, aby użytkownicy mogli je przeglądać. Mapy witryn HTML często można znaleźć w stopce witryn, które ułatwiają nawigację.

Najlepsze praktyki dotyczące mapy witryny

Mapa witryny jest niezbędna, jeśli chcesz pomóc Google w indeksowaniu Twojej witryny. Chociaż Twoja mapa witryny prawdopodobnie będzie wyglądać inaczej niż mapa Twojej konkurencji, istnieje kilka typowych sprawdzonych metod, które należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia własnej mapy.

Możesz użyć narzędzia Site Audit podczas konfigurowania mapy witryny, aby upewnić się, że jest poprawnie skonfigurowana. Narzędzie obejmuje ponad 120 testów SEO na stronie i technicznych, które podkreślają problemy, takie jak uszkodzone linki, osierocone strony i inne blokady uniemożliwiające robotom indeksującym indeksowanie Twojej witryny.

Użyj tego narzędzia, aby znaleźć i poprawić błędy w swojej witrynie przed przesłaniem mapy witryny. Musisz ustawić projekt w narzędziu Semrush, zanim będziesz mógł przeprowadzić audyt.

Po zakończeniu audytu narzędzie zwróci listę błędów podzielonych według priorytetu.

Uwzględnij strony priorytetowe

Do stron w mapie witryny możesz przypisać tag . Ten tag wskazuje Google, że uważasz, że strona jest ważna.

Priorytety są ustawiane w odstępach takich jak 0.0, 0.1, 0.2 itd., aż do 1.0. Strona o najwyższym priorytecie jest ustawiona na 1.0. Jeśli wszystkie strony mają ten sam priorytet, Google nie będzie w stanie określić, które strony są rzeczywiście ważne. Upewnij się, że odpowiednio tagujesz strony.

Zmiana częstotliwości

Możesz ustawić tag <changefreq> w mapie witryny XML, aby poinformować Google, jak często strona będzie aktualizowana o nową zawartość. Ten tag odnosi się tylko do kodu lub tekstu, a nie do obrazów.

Istnieje 7 tagów changefreq, których możesz użyć:

  • Nigdy: zawartość tej strony jest statyczna i nie zmienia się. Użyj tego tagu w przypadku artykułów prasowych, informacji prasowych i podobnych treści.
  • Rocznie: użyj tego tagu, jeśli masz roczne wydarzenia, sprzedaż lub raporty.
  • Co miesiąc: ten tag może być najlepszy w przypadku stron z najczęściej zadawanymi pytaniami, raportów miesięcznych lub blogów aktualizowanych tylko raz w miesiącu.
  • Co tydzień: możesz użyć tego tagu w przypadku stron produktów, stron blogów aktualizowanych co tydzień lub podsumowań wiadomości dotyczących „tygodniowego przeglądu”.
  • Codziennie: ten tag jest najlepszy dla stron z wiadomościami, forów dyskusyjnych i artykułów na blogach.
  • Co godzinę: główne witryny z wiadomościami używają tego tagu do m.in. aktualizacji pogody.
  • Zawsze: ten tag to strony giełdowe, strony kanałów Twittera i podobne treści internetowe, które są stale odświeżane.

Unikaj stron nieindeksowanych

Przesyłając mapę witryny do Google, prosisz o zindeksowanie i zaindeksowanie Twojej witryny. Jeśli masz stronę oznaczoną jako „noindex”, nie przesyłaj jej w pliku mapy witryny.

Unikaj duplikatów treści Czasami przechowujesz zduplikowaną treść do celów archiwizacji; na przykład możesz przejść do poprzedniej wersji dokumentu, jeśli go zaktualizowałeś.

Jednak Google karze za duplikaty treści, dlatego należy ustawić duplikaty stron na „noindex”.

Użyj wielu map witryn

Jeśli masz dużą witrynę, mapa witryny może stać się zbyt duża, aby można ją było przesłać. Pliki map witryn powinny mieć maksymalnie 50 MB lub nie więcej niż 50 000 adresów URL.

W takim przypadku dobrym pomysłem może być posiadanie więcej niż jednej mapy witryny. Nawet jeśli jesteś blisko tej liczby, dobrym pomysłem jest podzielenie pliku na wiele map witryn XML, aby przyspieszyć proces indeksowania.

Duże witryny eCommerce mogą również skorzystać z opracowania map witryn dla różnych kategorii i stron produktów.

 

Uwagi końcowe do przemyślenia

Mapy witryn umożliwiają wyszukiwarkom i użytkownikom poruszanie się po Twojej witrynie. Tak czy inaczej, są to przydatne pliki.

W razie potrzeby możesz zmienić i zmienić mapę witryny. Gdy to zrobisz, prześlij ponownie mapę witryny, aby Google zawsze indeksowało Twoje najnowsze treści.

Audyty witryny pomagają wykryć wszelkie błędy witryny, które mogą wpłynąć na indeksowanie witryny. Konsekwentnie przeprowadzaj audyt witryny, aby sprawdzić te błędy i usunąć je przed przesłaniem mapy witryny do wyszukiwarek.